Van augustus 2016 tot februari 2023 was ik aan de slag bij Hogeschool PXL. Ik was er centrale ombudsman, maar vooral ook medewerker van de dienst Studentenvoorzieningen (PXL-STUVO). Binnen die laatste dienst was ik werkzaam op de domeinen studentenvervoer, cultuur, studentenverenigingen en internationale studenten.
Op deze pagina beperk ik me, wegens het vertrouwelijk karakter van de ombudswerking, tot voorbeelden uit de werking van PXL-STUVO.
Over (mijn rol binnen) PXL-STUVO
De dienst voor studentenvoorzieningen heeft als doel om te voorzien in een aantal basisvoorwaarden die toegang tot en succes in het hoger onderwijs bevorderen. Als medewerker van PXL-STUVO werkte ik dan ook mee aan allerhande acties en campagnes die de studenten breed moesten ondersteunen: van het vlot, duurzaam en betaalbaar van en naar de campus geraken, tot het gezond ontspannen na de lessen.
Het laatste voorname project waaraan ik werkte was het jaarspel ‘PXL-Play – Battle of the Elements’. Dat verdeelde alle studenten en medewerkers van Hogeschool PXL in vier teams, die het tegen elkaar opnamen in allerlei uitdagingen. Ons doel was om mensen samen te brengen, los van bestaande groepjes en structuren. Daarnaast trachtten we beleving op de campus aan te moedigen en studenten beter toe te leiden naar de vele bestaande initiatieven van onze eigen én andere diensten.
Een ander project dat ik begon was de ‘Boekenpanda – PXL-Boek van het jaar’. Samen met de PXL-Bibliotheek en Bibliotheek Hasselt Limburg (stad Hasselt) gingen we telkens op zoek naar het beste recent gepucliceerde Nederlandstalige boek. De eerste editie werd opgezet om studenten in lockdown de kans te geven te ontspannen weg van beeldschermen. De naam Boekenpanda werd toen gekozen naar analogie met prijzen als de Boekenuil. Immers: de eerste editie viel samen met de introductie van Hogeschool PXL-mascotte ‘Pandix’.
Daarnaast zette ik mijn schouders onder tal van andere campagnes en acties. Sommigen herhaalden zich (half-)jaarlijks, anderen werden eenmalig uitgevoerd. Door de uitrol van PXL-Play verzorgde ik onze nieuwe subwebsite, stuvo.pxl.be, het centrale ankerpunt voor de communicatie in de nieuwsbrieven en op de diverse sociale media. (Daarnaast bevat de website uiteraard ook een luik met vaste info over onze diensten, parallel aan de relevante pagina’s op pxl.be/studenten.)
Materialen
PXL-Play – Battle of the Elements
- Beleidsvoorbereidend document *
- Persbericht lancering
- Webcontent
* Wegens karakter van dit document enkel te verkrijgen op aanvraag.
Boekenpanda – PXL-boek van het Jaar
Brand ambassador
Hoewel ik trachtte om niet te veel PXL-content ‘zomaar te delen’, stonden mijn sociale tijdlijnen toch meer wel dan niet bol van de PXL-projecten die me oprecht na aan het hart lagen (en soms nog liggen). Van verenigingen die een mooi project uitrollen, tot de lancering van PXL-Play. Van filmpjes met parkeerinfo voor bij de start van een nieuw academiejaar, tot oproepen voor culturele events zoals PXL-Top 100, Boekenpanda of STUVO in Concert… Ik loop warm van wat ik doe, en ik draag dat uit naar de mensen in mijn netwerk.
Branding is important. Ik vind het belangrijk dat een team op schijnbare details let. De juiste banner, een duidelijke lijn in de communicatie ook over verschillende acties heen, etc. Actie voeren met de dienst deed ik dus in PXL-trui. Immers: herkenbaar aanwezig zijn leidt tot een toegankelijke dienst met toegankelijke medewerkers die je ook in de wandelgang zomaar kan aanspreken. Dat die aanpak werkt, is voor mij ook nu nog steeds duidelijk: Ik won in december 2022 de titel van Warmste PXL’er 2022 in de categorie ‘Alg. ondersteunende diensten’.
Uitsmijter: het allereerste PXL-Boekenpandahuiskamergesprek (2021)
Opgelet: bovenstaande opname van het Boekenpandahuiskamergesprek met Oliver Reps,
gepubliceerd op Facebook, start met ca. 40 seconden zwart beeld.