Mijn eerste werkgever was LINC vzw. Aanvankelijk ging het om een vervanging van de campagneverantwoordelijke voor de Digitale Week. Na een jaar werd die vervanging omgezet in een contract voor onbepaalde duur in diezelfde functie. Buiten het organiseren van deze campagne gaf ik ook regelmatig vorming rond digitale geletterdheid en digitale tools. Mijn laatste jaar bij LINC was ik als communicatieverantwoordelijke aanvullend bezig met de digitale nieuwsbrief, met de content op de website en de Week van de Geletterdheid-campagne.
Over (mijn rol binnen) de organisatie
LINC vzw is een sociaal-culturele beweging die zich al 40 jaar lang inzet voor klassieke geletterdheid en sinds 30 jaar ook voor digitale geletterdheid. De organisatie wilt het sociaal weefsel van de Vlaming versterken en het kritisch inzicht van burgers verhogen. LINC streeft daarom een e-inclusieve maatschappij na en tracht maatschappelijke meerstemmigheid te waarderen.
Het gros van mijn tijd bij LINC was ik campagneverantwoordelijke voor de Digitale Week. Dat was een campagne die betrachtte om een week lang aandacht te vragen voor e-inclusieve thema’s zoals de digitale kloven, mediawijsheid, enz. Dat deed ze door een mediacampagne te voeren, het middenveld aan te zetten tot het organiseren van activiteiten (bijna 1.200, in heel Vlaanderen, met een gezamenlijk bereik van ca. 22.000 deelnemers), het aanbieden van vormingen en studiedagen,…
Door interne verschuivingen kwam in mijn laatste LINC-jaar kreeg ik ook verantwoordelijkheid over de campagne Week van de Geletterdheid, die zich focuste op klassieke geletterdheid en analfabetisme. Ook het verzorgen van de brede communicatiekanalen zoals de nieuwsbrieven, de LINC-website en de sociale media ging tot mijn taken behoren.
- Competentieprofiel bij aanvang (2011, vervanging)
- Competentieprofiel: update (2013)
- Vacaturebericht voor werving van mijn vervanger (2016)
Inspiratiepakket Digitale Week 2015 (feesteditie)
De Digitale Week was een decentrale campagne. LINC vzw riep talloze verenigingen, instanties, besturen,… op om activiteiten rond digitale geletterdheid en mediawijsheid te organiseren. Aan het begin van iedere campagnecyclus werden er provinciale inspiratiedagen met vormingen georganiseerd. Vanaf 2014 bracht LINC ook aanvullende inspiratiepakketten uit. Zo wouden we ook organisaties die niet naar de vorming konden komen, kunnen voeden met ideeën.
Soort tekst: klein boekje in pdf-formaat
Doelpubliek: Professionelen en vrijwilligers in de brede sociale sector
Brief aan de partners bij aanvang van de 11e campagnecyclus
Na tien edities was de Digitale Week aan een nieuw format toe. Daarom werd er bij aanvang van de volgende campagnecyclus een communiqué verspreid onder de deelnemende partners in heel Vlaanderen. Het gaf een historiek van de campagne en het kondigde een verschuiving aan van e-inclusie naar bredere mediawijsheid en nieuwe ontwikkelingen.
Soort tekst: Brief
Doelpubliek: Professionelen in de brede sociale sector
Uitsmijter: Reporagereeks in kader van Digitale Week 2012
In 2012 verzorgde Javornik Productions niet alleen de promoclip voor de Digitale Week… We maakten samen ook een aantal reportages! Hieronder vind je twee van die filmpjes terug.