Bezig zijn met communicatie is bezig zijn met copy. Met een vlotte pen verover je de harten van je publiek, of leg je haarscherp en aanschouwelijk uit hoe ingewikkelde materie in elkaar steekt… En iets schriftelijk staat er echt. Witte letters op een zwarte website-achtergrond. Onontkenbaar. Duidelijk. Leesbaar.
Ik heb altijd al een zwak gehad voor woorden en zinnen. Als tiener verslond ik romans en schreef ik het ene gedicht aan het andere. Als student ging ik op in reflecties en verslagen. En nog wat later schreef ik persteksten en opiniestukken. In het diepe van een ongeschreven zin springen, spartelen om niet te verdrinken, triomfantelijk weer boven water komen… Ik was nooit zo vrij als op papier.
Ook in het professionele leven houdt copy mee bezig. In het verwerken van ideeën tot beleidsvoorbereidend werk, tijdens het uittypen van juridische beslissingen, in het onderhouden van sociale media-accounts, in het bijwerken van informatie op websites en in folders. Als sociaal werker hebben we doorgaans niet de gewoonte een portfolio van al die zaken bij te houden. Ik deed alsnog een poging een en ander te verzamelen.